traveleen.reismee.nl

eerste keer kerk in NZ (week 3)

Hooooi, 

Ik weet dat het al dinsdag is en dat ik normaal gesproken in het weekend een blogpost schrijf, maar ik was er dit weekend niet aan toe gekomen dus schrijf ik het nu. De afgelopen week was een drukke week. IK heb best wel veel gedaan er is best veel gebeurd.

Afgelopen week heb ik best veel gedaan. Er moet best wel veel gedaan worden op school. ik ben een essay aan het schrijven voor geschiedenis over de 1951 waterfront dispute van Nieuw Zeeland. Voor aardrijkskunde zitten we een beetje tussen twee onderwerpen in dus ik ben aan de ene kan een essay aan het schrijven over tropische regenwouden en aan de andere kant hebben we het nu over vulkanen. We gaan morgen naar Rotorua voor twee dagen met een groot deel van de aardrijkskunde klas op field trip. Ik moet zeggen dat ik er heel veel zin in heb, maar dat ik niet zo goed weet wat ik kan verwachten. Met Engels zijn we bezig met creative writing. Ik vind dit beide leuk, maar ook lastig. het is vooral dat ik niet echt weet waar ik over moet schrijven. Ik moet twee stukken van 500 woorden schrijven en heb er nu 1 gedaan over het aanpassen aan nieuw zeeland, maar de andere weet ik echt niet. Met hout gaat het best goed. Ik ben goed bezig en het begint nu ook echt wat te worden.

ZATERDAG

Dit weekend was ook best vol. Op zaterdag ging ik eerst mee naar Nit and natter. Dit is waar mijn gast moeder vrijwilligerswerk doet en met een groep oudere dames gaat breien. Ik ben er nu twee keer geweest en ik vindt echt leuk. ik merk dat ik het breien steeds makkelijker vind. Ik ben nu een teddybeer jasje aan het maken, naast een sjaal waar ik al eerder mee bezig ben geweest en vooral steken oefen.

 Na nit and natter gingen we naar de andere plek waar mijn gastmoeder vrijwilligerswerk doet. Het is bij een oude meneer die op hetzelfde park woont als de dames van nit and natter. hij is een veteraan van de tweede wereldoorlog en mijn gastmoeder helpt hem met de dagelijkse dingen zoals zorgen dat hij wat eet, genoeg drinkt, doet de boodschappen met hem op zondag etc en zulke dingen. Hij is echt heel aardig (wel een beetje stil) en komt elke zondag avond bij ons eten voor Sunday roast. 

Nadat we hem hadden bezocht zijn we naar de moeder van mijn gastmoeder gegaan. het is echt een schatje. Ze is volgens mij relatief oud en woont in een verpleegtehuis. ze klets echt heel veel en dat vind ik echt heel gezellig.

's avonds heb ik voor het eerst in mijn leven sushi gegeten. Ik vond het best wel lekker maar ik moest nog even wennen aan de textuur en dat zeewier spul dat je eromheen doet. Het is wel voor herhaling vatbaar.

ZONDAG

Op zondag heb ik meerdere dingen gedaan en het was best eng,  maar ook heel leuk. ik ben namelijk hier naar de kerk gegaan. ik vond dit heel spanned in het begin, omdat ik niet precies wist wat ik kon verwachten. Het was leuke dienst met relatief veel opwekking. Dit vind ik erg prettig want ik kan mij beter vinden in opwekking en "modernere" muziek in plaats van gezangen en psalmen. verder was er best veel bidden wat ik erg interessant en mooi vond. Een goed voorbeeld hiervan is dat tijdens de dienst afscheid werd genomen van een gezin die voor 18 maanden als missionaries naar het midden-oosten gaan. Iedereen die wilden kon naar voren komen en gingen als een groep om de familie staan en met zijn allen bidden. Iedereen die wat wilde zeggen tijdens het bidden kon dat doen en ik vond het best wel indrukwekkend.

Mensen waren heel warm en verwelkomend en dat vond ik heel prettig. 's Middags heb ik wat aan mijn aardrijkskunde en geschiedenis huiswerk gedaan wat prima ging. 

Om iets voor half 6 ging ik weer richting de kerk want van half 6 tot 8 is er een youth group. Dit vond ik ook heel spannend maar het was echt heel leuk! Eerst was het kennismaken met iedereen die daar was. daarna zijn we naar de ruimte op de benedenverdieping gegaan van de kerk (zit op een soort heuveltje) waar we voor de lol gingen pingpongen. Daarna gingen we eten en we aten Pie. de pie hier is met vlees in het dus daar moest ik wel even aan wennen want dat was niet wat ik dacht dat het was. Tijdens het eten was ook heel gezellig, voornamelijk veel geklets. 

Vanaf half 7 / kwart voor 7 gingen we focussen op praten over god. De afgelopen weken hebben ze het gehad over verschillende dingen die je kan doen om meer te focussen op je relatie met god en dat ze elke week een ander ding bespreken (Is mij vertelt want ik was er natuurlijk niet bij). Dit keer ging het over unplugged. Voornamelijk met social media. We hebben gepraat over hoe het je relatie met god en omgeving beïnvloeden. Dit vond ik heel interessant en leuk. Daarna hadden we ca 5-10 minuten "stiltetijd gehad" waarin het echt even ging om jou en god en dat was heel mooi en indrukwekkend. Vanaf ca. kwart voor 8 tot 10 over 8 gingen we nog even pingpongen en daarna naar huis.

Ik weet dat ik geloof in god, maar ik twijfel soms nog al veel over dingen en vind het soms lastig om dingen te begrijpen en praten over geloof helpt. het helpt me mijn geloof beter te begrijpen en te leren en dat vind ik heel gaaf.

ook was het heel leuk om nieuwe mensen te leren kennen en ik moet heel eerlijk zijn dat ik best wel trots ben op mijzelf voor naar de kerk toe te gaan en daarna ook naar de youth group ook al vond ik het heel eng en spannend.

De afgelopen twee dagen waren gewoon normale schooldagen. Morgen en overmorgen worden heel anders en ik heb er echt zin in. ik zal heel veel foto's maken en er dit weekend over schrijven. Dan heb ik ook eindelijk leuke foto's om online te zetten.

homesickness

Ik wilde hier een klein stukje over schrijven, omdat ik denk dat het heel belangrijk is om te laten zien dat niet alles soepel gaat en perfect is. Het gaat de afgelopen twee weken stukken beter met mijn heimwee. Ik heb er 1 of 2 keer last van gehad en dat is best wel netjes. Het zijn gewoon van die momenten dat het even heel lastig is en dat ik mij echt even alleen voel terwijl er mensen om mij heen zijn. Dat is normaal en dat weet ik ook maar het is ook heel lastig.

heel veel liefs,

Heleen


Reacties

Reacties

Erna (Mam)

Lieve Heleen, je mag met recht trots op jezelf zijn! Ik vind het heel knap dat je nieuwe situaties opzoekt zonder dat je precies weet wat je te wachten staat.

Enne... aan het eind van het jaar een paar gebreide sokken voor je moeder? ;-D
Liefs van Mam

Tamas

Jaa, gebreide sokken vind ik ook leuk! ;-) Goed bezig Heleen! We zijn trots op je!

Tineke

Voor mij een leuke grof gebreide shawl in een mooie kleur! ?
Fijne week Heleen! Enjoy school field trip! XX

Maaike

Leuk om te kunnen volgen Heleen! Lees je verhaaltjes graag! Je bent al aardig druk! Heel veel plezier en geniet ervan! Grtjs

Arina

Wat schrijf je leuk Heleen, die 500 woorden is vast geen probleem als je eenmaal begint komt het bijna vanzelf. Dapper hoe je met alle nieuwe situaties omgaat!
Fijn dat je het leuk vind om met anderen over het geloof te praten.
Lieve groet uit Linschoten

Esmée

Hey Heleen ?
Ik ben zo blij dat je het daar leuk hebt! Alles wat je meemaakt en alle nieuwe dingen ontdekken, ik ben echt trots! Ik hoop dat je het nog heel erg naar je zin zult hebben, maar geloof eigenlijk wel dat dat goed gaat komen.
Xx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!