traveleen.reismee.nl

Kamp, school, Waitangi dag en atletiek (30/01/2019 – 17/02/2019)

Hoi,

Ik weet dat het best een tijdje geleden is sinds ik heb geschreven en ik ben ook van plan om jullie te updaten over de dingen die ik heb gedaan. Ik merk alleen wel dat ik heel erg aan het vooruit schuiven ben omdat het voelt alsof dat een hele lange post zal worden. Daarom ga ik jullie eerst vertellen over de afgelopen twee en een halve week.

Van 30 januari tot 1 februari was ik op kamp met jaar 13 van school. Een soort van brugklaskamp maar dan de laatstejaars in plaats van eerstejaars. We zijn drie dagen naar Raglan geweest en hebben daar gefocust op leiderschap, burgerschap en samenwerken. Dit was best wel goed uitgewerkt en bedacht. We hadden een aantal activiteiten waar we veel fysiek bezig zijn en een aantal activiteiten waar je meer over na moest denken. Toen we daar aankwamen deden we een hele grote speurtocht waar je naar verschillende plekken moest en opdrachten moest uitvoeren. Wij hebben beiden de verplichte en keuze opdrachten gemaakt en hebben uiteindelijk dan ook gewonnen. Daarna gingen we een tijdje zwemmen aangezien Raglan aan de kust ligt. Wat heel interessant is aan raglan, is dat het zand daar zwart is.

Voor het avondeten deden we een soort versie van de Masterchef mystery box en nailed it. Elk team kreeg een grote papieren tas met daarin de benodigdheden voor een maaltijd. We kregen geen recept, maar wel een foto. Wij hadden nacho’s en dat ging best wel goed. Wij hebben jammer genoeg niet gewonnen, maar het eten was wel heel lekker.

Na het eten deden we een quiz met verschillende soorten vragen. Aangezien veel over Nieuw-Zeeland ging was ik niet erg veel help voor mij team, maar ik had een aantal antwoorden wel goed. Ik heb ook weer nieuwe dingen over Nieuw-Zeeland geleerd. Wij wonnen deze quiz, dus dat was best wel leuk en kregen een grote doos chocolaatjes als prijs.

Op de donderdag moesten we er vroeg uit want we gingen canyoningen. Dit was zo gaaf! Het was echt heel leuk en ook een goede activiteit wanneer het gaat om samenwerken. Daarna hadden we workshops over tijdmanagement, plannen etc. we hadden ook een workshop waar we de woorden van de Haka leerde. Dit was echt heel gaaf en interessant.

’s Avonds hadden we een barbecue en hadden de huizen hun tafel versierd in hun kleuren. Mij huis is Mahaukura, oftewel het groene huis. Mahaukura is een berg top ergens in Nieuw Zeeland. De andere huizen zijn ook allemaal vernoemd naar bergtoppen en hebben de kleuren blauw, rood en geel. Na het avondeten hadden we een wandeling over het strand naar een stuk grond waar een docent ons een verhaal vertelde. Hij was namelijk opgegroeid in het huis op het land waar wij op dat moment waren. Het was heel interessant en intrigerend.

Hij is Maori. Zijn voorouders woonden al generaties lang op dat land. Het is een plek waar voorouders waren begraven en het betekend veel voor hem en zijn familie. Tijdens de tweede wereldoorlog vroeg het lokale bestuur of ze het gebied mochten gebruiken als een nood landingsplaats tussen Auckland en Wellington. Zijn familie vond het oké op de voorwaarde dat wanneer ze het niet meer nodig hebben, ze het weer terug kregen. Na de tweede wereldoorlog wilde de overheid er een golfbaan van maken. Dit vonden ze wel oké zolang ze het stuk land waar zijn voorouders begraven waren met rust werd gelaten. Dit wilde het bestuur niet doen en er was dus frictie tussen het bestuur en zijn familie. In 1978 hield ze een protest met anderen en werd ze gearresteerd. Ze heeft een aantal jaar in de gevangenis gezeten omdat ze opkwam voor haar rechten en voor wat was van haar en haar familie. Nadat ze uit de gevangenis kwam gaf ze niet op en ze hebben uiteindelijk hun land terug gekregen. Het moraal van dit verhaal was dat als je iets wilt bereiken moet je er wat voor doen. Als je het er alleen maar over hebt kom je nergens. Dit was een heel gaaf moment van kamp.

Op vrijdag deden we nog een workshop en daarna hebben we voor ongeveer een uur afval van het strand gehaald als deel van community outreach. De dingen die mensen achterlaten zijn schokkend. Van glazen wijnglazen tot luiers en weet ik veel wat nog meer. Daarna gingen we met de bus weer terug naar school waar we rond 2 uur ongeveer aankwamen. Dat weekend heb ik het dan ook heel rustig aan gedaan. Ik was zo moe!

De maandag daarna begon school. Ik moet eerlijk zeggen dat ik opgelucht ben dat school weer is begonnen, aangezien drie maanden best wel heel lang vakantie is.

Ik heb bijna alle vakken hetzelfde als vorig jaar, maar ik heb fotografie ingewisseld met tekenen/schilderen. Dit vind ik best een leuk vak om te doen.

We hadden grappig genoeg in de eerste week op woensdag een vrije dag aangezien het Waitangi dag was. Waitangi dag is de dag waarop het Verdrag van Waitangi was getekend tussen Maori en Europeanen. Ik en Momo, de nieuwe Japanse uitwisselingsstudent (Rina, de vorige, is in december naar huis gegaan) zijn naar de dierentuin gegaan. Dit was heel gezellig.

In het weekend hadden we een op zondag een begin van het schooljaar barbecue met youthgroup. Dit was heel gezellig en we hebben een aantal spelletjes gespeeld en gevolleybald. Afgelopen week was een week school. Ik moet eerlijk zeggen dat ik afgelopen week best wel moe was aangezien ik het eventjes niet meer gewend was. Gisteren hadden we een zwem, barbecue en spelletjes avond bij een van de leiding thuis. Dit was heel gezellig en de meiden wonnen 1 spelletje en de jongens 1 (zij kregen al de makkelijke)

Vandaag ben ik naar de kerk gegaan, in de ochtend. De afgelopen paar uur heb ik wat dingen voor school gedaan en ik ga straks naar youthgroup voor de normale youthgroup avonden die we elke zondag avond hebben.


Liefs,

Heleen

Reacties

Reacties

Tamas

Goed om te zien dat je naar je zin hebt Heleen! :) Dat schoolreis was heel interessant, het lijkt mij dat ze het goed georganiseerd hadden.

Maaike

Leuke post Heleen! Super interessant wat je allemaal gedaan hebt!
Grtjs

Arina

Leuk om wat van de cultuur te lezen in je verhaal Heleen leren wij op afstand ook wat van Nieuw Zeeland. Hoop dat je nog een mooie tijd tegemoet gaat Down Under ?Be blessed

Rianne van der Nagel-Meter

Ha lieve Heleen,
Wat leuk om weer wat van je te horen/lezen! Het klinkt als een mooi en inspirerend kamp. En ik kan me indenken dat het voor jou fijn is dat het 'gewone' leven weer begonnen is na de vakantie. Ik vind het heel knap hoe je je draai weet te vinden in Nieuw-Zeeland. Mooi dat de kerk daar ook een rol in kan spelen.
Groet, Rianne

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!