traveleen.reismee.nl

Zo veel gedaan die twee weken… (26/11 - 7/12)

(disclaimer: ik heb alles veel gedetailleerder in mijn notitie boek staan, maar als ik dat volledig schrijf, ben ik nog niet klaar totdat we al ver het nieuwe jaar in zijn. Ik heb het daarom redelijk veel korter geschreven.)

Hoi,

Ik heb de afgelopen twee weken zoveel gedaan, dat ik niet precies weet waar ik moet beginnen. De afgelopen twaalf dagen ben ik op reis geweest door heel het land met mijn NZ organisatie. Het was een geweldige ervaring en iets wat ik voor altijd met goede herinneringen op terug zal kijken. Ik heb alles bijgehouden in een notitie boek en ik heb wel 24 pagina’s gevuld. Ik ga mijn blogpost waarschijnlijk niet zo lang maken, maar het zal waarschijnlijk wel een aardig lang verhaal worden, dus maak een kop koffie of thee en ga er voor zitten….

Maandag November 26 (dag 1) Hamilton – Wellington

Ik zal beginnen bij het begin. We vertrokken op maandag ochtend om 9.30 van het busstation in Hamilton. We begonnen de reis met zo’n 14 studenten en het zou tijdens de eerste rit naar wellington tot 17 komen. op dag twee zouden de laatste twee (+ de tweede leider) komen waardoor we de rest van de reis vervolgden met 19 studenten en twee leiders. Van deze 19 studenten waren 16 studenten Japans en 3 Europeaans (twee Nederlanders, Leona en ik, en een Duitser, Thaddäus). Op die eerste dag zaten we de hele tijd in de bus. We reden helemaal van Hamilton naar Wellington en volgens google maps is dit 520 kilometer.

De eerste avond was in wellington. Het was heel regenachtig en best koud. De busrit was best heel stil en rustig. De helft sliep een groot deel van de busrit, dus we hebben een tijdje zitten kaarten. Ik heb daarnaast naar een podcast geluisterd over griekse mythologie en daarnaast geprobeerd een beetje te slapen, maar dat lukte niet echt want ik niet echt slapen in de bus.

Dinsdag november 27 (dag 2) Wellington – Christchurch

De tweede dag was nog een reis dag, aangezien we van Wellington naar Christchurch gingen. Om daar te komen moesten we de ferry nemen, dus we hadden eerst een drie uur durende ferry trip voordat we ook maar op de bus gingen om daarna nog een stuk te reizen. We kwamen aan in Christchurch rond 6 uur. Tijdens de busrit gingen we een tijdje langs de kust. Dit was best wel gaaf want er waren heel veel zeehonden. Ik denk dat ik wel 30-40 gewoon uit het raam zat te kijken om te zien of ik de zeehonden kon spotten. En ik heb er zeker veel gespot! Die avond wandelde Leona, Thaddäus, Yuna en ik een tijdje door de tuinen die heel dicht bij ons accommodatie waren.

Woensdag november 28 (dag 3) Christchurch – Lake Tekapo

Op dag 3 hadden we de eerste echte dag waar we dingen gingen doen en ondernemen. In de ochtend gingen we naar het Antarctische centrum waar we een aantal coole dingen hebben gedaan. Ze hadden een kamer die het weer op Antarctica imiteerde. Het was daar constant -8 wat prima te doen is, in ieder geval voor mij als een Nederlander. De Japanse studenten hadden er iets meer moeite mee. Het werd wel heel koud toen ze de wind aanzette. De wind ging 43 km/uur en het voelde als – 19. DAT WAS KOUD ZEG! In dat centrum hadden ze blue pinguïns. Wat een schatjes! Het zijn allemaal pinguïns die niet meer in het wild kunnen leven door medische condities enz.. Het zijn dus ook allemaal geredde pinguïns en ze zijn zo grappig om te zien. Daarna keken we naar een korte 4D video over Antarctica, wat echt heel gaaf was, want je zat er echt heel erg in. Daarna liepen we een tijdje rond in de giftshop en gingen we buiten husky’s aaien. Daarna hadden we ongeveer 1.5 uur vrije tijd waarin we gingen lunchen in het centrum van Christchurch. Ik heb daar zo’n lekkere pizza gegeten! Het was een soort Subway voor pizza’s. je kon zelf kiezen wat je er allemaal op wilde en het was echt heel goed. Na de lunch gingen we naar een winkelcentrum voor ongeveer 1.5 uur. Het enige wat ik gehaald heb is een Harry Potter schrift, pen en sokken.

Na al het shoppen gingen we in de bus naar Lake Tekapo. Lake Tekapo is echt een prachtig meer op het zuidereiland. We maakten een tussenstop bij the CookieTime factory. CookieTime is een heel bekend koekjes merk in Nieuw Zeeland. Het logo heeft een rood koekjesmonster met regenboog oogleden. Hier heb ik een trui van gekocht want ik vond het zo’n leuke en lekker warme trui. De accommodatie bij Lake Tekapo had echt ontiegelijk mooi uitzicht. We zouden daar in van die glamping tenten slapen. Dit zijn van de luxere tenten, maar het was volgens de receptie te koud, dus sliepen we gewoon in kamers. We hadden die avond een BBQ wat heel lekker was en daarna hebben ik en mijn vrienden een tijd op het strand gezeten en gewoon gezellig zitten kletsen.

Donderdag november 29 (dag 4) Lake Tekapo – Queenstown

Op dag 4 gingen we van Lake Tekapo naar Queenstown. Dit was best wel een rit en we vertrokken dan ook om 09.30. We maakten in het begin een kleine stop bij de ‘kerk van de goede herder’ (Church of The Good Shepherd). Dit lag aan Lake Tekapo en gaf het mooiste uitzicht. Het was echt prachtig. Tijdens de busrit naar Queenstown, maakten we een stop in een heel klein dorpje met maar een aantal winkels. het is heel interessant om te zien hoe het landschap continu veranderd; groene weides, bergen met besneeuwde toppen en heuvels en soms kom je langs een prachtig meer dat als glad is als een spiegel. Voordat we Queenstown ingingen maakten we een stop bij de AJ Hackett bungyjump plaats. Dit was de eerste commerciële bungyjump plaats in de wereld. We hebben hier een tijdje staan kijken en een aantal mensen zelfs zien springen dus dat was best wel gaaf.

Rond 16.00 kwamen we aan in Queenstown en hadden we vrije tijd in het centrum. Er was een heel schattig snoepwinkeltje dat snoep had van overal (ook Nederland), maar ook een grote hoeveelheid verschillende smalen fudge. Van kiwi tot crème Brulée en applecrumble tot M&M. wat ook leuke was, was dat je heel veel verschillende mocht proeven. Voor ons avondeten haalden we Fergburger. Een van de populairste restaurants in Nieuw Zeeland. We stonden ongeveer 30/40 minuten in de rij voor onze burgers en toen moesten daarna door de reen terug rennen naar onze accommodatie. (we waren doorweekt). De burgers waren wel echt heel lekker.

Vrijdag november 30 (dag 5) Queenstown

Die dag was een van de vermoeiendste, maar ook een van de leukste dagen van de reis. In de ochtend gingen we met de gondel omhoog op een berg aan de rand van Queenstown. Het uitzicht alleen was het al waard, want wat was het prachtig! Queenstown ligt aan een meer en is omringd met bergen. Op de berg gingen we rodelen. We moesten daarvoor nog een stoeltjes lift nemen die ons hoger bracht en toen zijn we vanuit daar twee keer naar beneden gegaan (het gondelstation). Het was zo leuk en we gingen ook heel snel.

Rond twaalf uur gingen ik en Thaddäus naar beneden richting het centrum van Queenstown want wij gingen RAFTEN! Ik ben al wel eens eerder wezen raften, maar voor hem was het een volledig nieuwe ervaring. We waren daar rond half 1 en we vertrokken met de groep van het kantoor van de rafting organisatie om 1 uur. Om bij het begin punt te komen moesten we eerst over een weg genaamd skippers Canyon (google het!). het is een weg met ruimte voor 1 auto/bus, twee als je heel strak rijdt en alleen op sommige plekken. Letterlijk de rand van de weg gaat meters recht naar beneden. Het was best wel gaaf. We zagen een rots die heel erg leek op een gorilla hoofd. En op een punt gingen we de bocht om, langs een rots en er kwam een busje aan van de andere kant en we botsten bijna op ze, maar onze chauffeur was heel goed, dus ontweek het op tijd.

Toen we bij het begin punt van onze rafting trip kwamen kregen we nog een veiligheidsuitleg en daarna stapten we in de boot. Onze boot bestond uit ik, Thaddäus, een Nederlandse die al twee jaar in Nieuw-Zeeland woont en haar vriend, uit chili, en een gast uit Singapore. Verder hadden we onze gids, Jack. Hij was echt heel aardig en een hele goede gids. Hij vertelde ons ook best veel over de geschiedenis van het dal waar we doorheen gingen. De rivier waarop we hebben geraft heette de Shotover river. De condities waren best wel sterk die dag dus we zaten op graad 4 en 5 (het gaat tot 6). Dit maakte het beide vermoeiend, maar ook heel gaaf. Vermoeiend omdat je niet echt een moment rust had. Andere keren dat ik dit gedaan heb, hadden we zwempauzes enz.. Dat hadden we hier niet en we moesten ook continu opletten. Het was echt heel gaaf. (google: rafting Queenstown, shotover river) dan kan je zien wat wij ongeveer deden. Ik zou foto’s of filmpjes willen delen, maar die hadden ze jammer genoeg niet.

We waren ongeveer 2-3 uur op de rivier. Ik was zó moe daarna!. We hebben toen we terug kwamen gegeten en daarna Guardians of the Galaxy gekeken aangezien dat op tv was uitgezonden.

Zaterdag december 1 (dag 6) Queenstown - Franz Josef

Die zaterdag was voornamelijk een bus dag met een aantal stops. We vertrokken rond 09.00 en hadden een stop bij ‘puzzelwereld’ in Wanaka. Ze hadden hier een doolhof. We waren best wel heel goed totdat we naar de laatste toren moesten. Toen zaten we vast en waren we wel een halfuur bezig om de goede route te vinden. Daarna gingen we door een aantal kamers met optische illusies zoals van Escher.

Na ‘puzzelwereld’ gingen we naar de Franz Josef gletsjer, waar we een wandeling zouden doen om er dichter bij te komen. dit was best wel heel gaaf om te zien en ook leuk om te doen totdat ik een totale sukkel was en van een randje af te springen en niet te realiseren dat de weg daaronder niet helemaal horizontaal loopt maar schuin naar beneden gaat. Hierdoor viel ik op mijn knieën en had ik dus twee bebloede knieën. Had ik weer lekker handig gedaan. Ik ben daarna nog wel naar de gletsjer en terug gelopen, want niet heel comfortabel was. Onze accommodatie was in het dorp 10 minuten van de gletsjer. Daar hadden we avondeten en na het eten gingen we vooral veel kaarten voordat we naar bed gingen.

Zondag december 2 (dag 7) Franz Josef – Greymouth

Op zondag waren we weer veel in de bus. We maakten een stop in Hokitika. Een super schattig kust stadje waar heel veel greenstone word verkocht. We hadden wat vrije tijd waarin we hebben rondgelopen en we zijn ook naar het strand geweest daar en ik heb daar ook een heel mooi armbandje met greenstone gekocht. Daarna zaten we weer een tijdje in de bus voordat we aankwamen bij de ‘pancake rocks’ (pannenkoek rotsen). Deze rotsen aan de kust in de buurt van Greymouth hebben rare vormen en het lijken net op elkaar gestapelde pannenkoeken. Daarna gingen we naar onze accommodatie die aan het strand lag. Toen we daar aankwamen was het idee om een kampvuur te bouwen zodat we ’s avonds marshmallows konden roosteren. We zijn er waarschijnlijk een uur mee bezig geweest met zijn allen, maar precies toen we klaar waren begon het keihard te regenen. Na het avondeten was het weer droog, maar ons kampvuur was te nat dus uiteindelijk hebben ik en mijn vrienden gewoon op het strand gezeten en wezen kletsen. Later gingen we nog een tijdje kaarten (iets wat we heel veel gedaan hebben op deze trip) voordat we gingen slapen.

Maandag december 3 (dag 8) Greymouth – Kaikoura

Op maandag aten we ontbijt rond 8 uur. Daarna gingen we de bus in en vertrokken we naar een plek genaamd Shantytown. Je kon hier meemaken hoe het leven is in 1860 in nieuw Zeeland. We kregen kleding aan van die tijd en hadden zelfs een Victoriaanse les. Het was echt heel gaaf en het voelde alsof ik in ‘when calls the heart’ zat. We gingen op een stoomtrein en we zeefden goud. We liepen zelfs rond in een ziekenhuis uit die tijd. De apparatuur maakte me heel nerveus. Ik ben blij dat ik in deze tijd leef en niet toen. In de middag zaten we vooral in de bus. En we kwamen aan bij onze accommodatie in Kaikoura rond 17.00. we hadden wat vrijetijd waarin we zijn wezen pingpongen, tafelvoetballen en air hockeyen in een van de ruimtes daar. Rond half 10 stopten we daar mee (tussendoor hebben we avond eten gehad.) en daarna voornamelijk gewoon zitten kletsen.

Dinsdag december 4 (dag 9) Kaikoura – Wellington

Die dag stonden we nogal vroeg op want we gingen kijken (of zwemmen) met dolfijnen. We zaten om 08.00 / 08.30 op de boot. Het grootste gedeelte van de groep uitgerust in wetsuits en flippers enz. ik heb de hele tijd gekeken en dat was best wel heel gaaf. De dolfijnen kwamen heel dichtbij en zwommen onder de boot door. Er waren, volgens de gids, wel 150 tot 200 dolfijnen en we hadden prachtig weer. Toen we weer terugkwamen bij het centrum hadden we lunch in het centrum van het stadje en daarna reden we van Kaikoura naar Picton. Dit was best wel een aardig stuk in de bus en we kwamen rond 16.30/17.00 aan in Picton. We hebben daar een tijdje rondgelopen en zijn de winkeltjes ingegaan (en hebben heel lekker ijs gegeten), voordat we om 16.15 moesten verzamelen bij de boot terminal om de ferry terug naar wellington en daarmee ook het Noordereiland te nemen. De boot zelf vertrok om 19.00 en de ferry reis duurde 3 uur. We hadden ons avondeten dan ook op de boot en kwamen rond 22.00/22.30 aan in wellington en om 23.00 aan bij onze accommodatie. We deelden een kamer met 7 anderen en ik ben tot ongeveer half 1 opgebleven voordat ik naar bed ging, want ik was nogal moe. Volgens Leona bleef de rest op tot ongeveer half 3. (bijna iedereen heeft een tijdje geslapen op de bus, behalve ik want ik kan niet zo goed slapen in auto’s, bussen etc.

Woensdag december 5 (dag 10) Wellington - Rotorua

Woensdag was een volle, maar hele leuke dag. Voordat we weer de bus ingingen, bezochten we eerst het overheidsgebouw van Nieuw Zeeland. Het gebouw heet de ‘Beehive’ (bijenkorf). Dit is een hele toepasselijke naam, aangezien het er ook echt op lijkt. Na het bezoek aan de ‘Beehive’ bezochten we het ‘te papa nationaal museum’. Dit museum had een prachtige en ook heftige expositie over de eerste wereldoorlog. Door de expositie heen hadden ze ruimtes waar hele grote standbeelden (stuk groter dan levensgroot) beelden uit de oorlog lieten zien. Het leek bijzonder echt. Je kon het zweet op het voorhoofd zien en elk haartje op zijn/haar arm. Het was erg indrukwekkend om te zien. Na een kort bezoek aan het museum winkeltje vertrokken we naar Rotorua. Dit was best een lange busrit en we kwamen rond 6 uur in Rotorua aan.

Daar stapten we uit onze bus en gingen gelijk in een andere bus, omdat we naar een Maori dorp gingen om een traditioneel avondeten (Hangi) te beleven en een concert bij te wonen. Dit was een van mijn favoriete momenten van de reis. Voor het eten werden ons verschillende dingen laten zien. Ze lieten ons eerst een traditionele boot zien en het werd daarna ook in gebruik laten zien. Daarna gingen we naar het concert. Het concert bestond uit het tonen van verschillende aspecten uit Maori cultuur. We kregen naast de Haka verschillende dansen te zien. Ze lieten zien hoe verschillende instrumenten werden bespeeld en hoe specifieke spellen werden gespeeld. We kregen ook te zien hoe twee stamhoofden (de Maori stamhoofd en iemand uit het publiek) laten zien dat ze in vrede komen en hoe een vredesoffer werd gemaakt. Daarna werd er ook vertelt wat de tatoeages betekenen die sommige Maori op hun gezicht hebben. Daarna hadden we een traditioneel Hangi diner. Hangi is de techniek die ze gebruiken om het eten te koken. Het eten wordt gekookt onder de grond en het neemt ongeveer 4 uur in beslag. Het eten was zo ontiegelijk lekker! Het was echt heel goed.

Na het eten vertelde onze gastheer over hun religie en het verhaal over hoe licht was gecreëerd. Ik zal hier een keer een losse post over schrijven want ik vond het echt heel interessant en ik wil er iets meer in verdiepen. (ik zal dan ook gelijk wat meer vertellen over de tatoeages). Daarna gingen we naar buiten en hadden we een korte wandeling in het bos (met een gids) om naar de glowworms (glimworm) te kijken. Het waren allemaal kleine gekleurde stipjes en het was echt heel mooi om te zien. Het was ook de eerste keer dat ik een zilveren vaarn (silver fern) heb gezien dus dat was ook wel heel cool. Daarna gingen we naar de accommodatie.

Donderdag december 6 (dag 11) Rotorua – Auckland – Hamilton

Dit was de laatste dag van onze trip. We vertrokken in de ochtend vanuit Rotorua naar Auckland. Net toen we in de bus zaten wilde de bus niet opstarten dus gingen we maar voor een wandeling in het park daar. Ze hadden daar hotpools en er was er een waar je je voeten in kon doen. Dus daar zaten we allemaal op de rand met onze voeten in de hot pool. Gelukkig was de bus redelijk snel gefikst en vertrokken we naar de plek waar ik en 5 anderen (rest wilde blijkbaar niet) gingen OGOen. OGO is een grote plastic bal met een klein laagje warm water en je gaat in die grote bal een heuvel af. Je zit in zo’n bal met een of twee anderen. Het was echt zo leuk! We waren constant aan het gieren van het lachen en het was een leuke afsluiting van de trip. We mochten daarna 5 minuten in de jacuzzi die daar was (was buiten heel koud en keihard aan het regenen) voordat we de bus weer ingingen.

Daarna vertrokken we echt richting Auckland. In Auckland aangekomen gingen we de skytower op. Het is de hoogste vrijstaande toren in het zuidelijk halfrond en de 25ste hoogste toren in de wereld en dus de hoogste toren van Nieuw Zeeland. Het uitzicht was echt prachtig. Vanuit daar hadden we ongeveer 1.5 uur de vrije tijd voordat we weer moesten verzamelen in de bus. We gingen dus maar opzoek naar een plek om te lunchen want het was al rond half 3. Uiteindelijk vonden we dit schattige kleine restaurantje die Yuna had gevonden. We hadden daar heel lekker geluncht en vertrokken toen terug naar de verzamelplek. Eenmaal in de bus (15.45) vertrokken we richten Auckland luchthaven hotel. Dit was ongeveer een uur rijden en we kwamen daar aan rond 16.30 / 16.45. eenmaal daar moesten we afscheid nemen van bijna de hele groep aangezien bijna alle Japanse studenten terug naar huis zouden gaan de volgende dag. Dit was best wel gek. Ook Rina, mijn Japanse gastzusje van de afgelopen 5/6 maanden kwam aan (ging niet mee op de trip, werd door onze gastvader gebracht). Het was wel gek om afscheid van haar te nemen, want ook al was ze nogal stil. Ze was wel echt heel lief en gezellig (voornamelijk wanneer ze praatte). Ik heb dan ook een of twee traantjes gelaten.

Daarna vertrokken ik en Leona weer naar Hamilton met mijn gastvader. De reis terug duurde 3 uur met een pauze om avond te eten. Al is er geen verkeer duurt het ongeveer 1 uur en 30 minuten om naar Auckland te komen (of uit Auckland te gaan). nu vertrokken wij rond 5 uur wat betekent dat we een deel vaststonden in de spits. Uiteindelijk kwamen we rond acht uur thuis en ik ben die avond ook vroeg naar bed gegaan. Ik heb zo erg naar mijn zin gehad, maar ik was wel heel moe. Ik had die dag daarna dan ook een dagje waarin ik nergens heen ben gegaan en niet veel heb gedaan.

liefs,

Heleen

Reacties

Reacties

Mariëtta Eppinga

Wat een prachtige verhalen ! Wij hebben vorige maand bijna dezelfde
dingen gezien en gedaan !
Het is echt een bijzonder land hè?
Alvast hele fijne feestdagen en alle goeds voor het nieuwe jaar !
??

Arina

Wat een prachtige verhalen Heleen, memories forever!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!