traveleen.reismee.nl

Toets uitslagen, tulpen en een broodje kroket. (week 9)

Hoi,

Normaal gesproken schrijf ik over hoe mijn algehele week is gegaan, maar aangezien ik woensdag mijn laatste blogpost heb geschreven omdat ik uitstelgedrag vertoonde ?zal het nu vooral gaan om donderdag t/m zondag (vandaag).

Afgelopen donderdag en vrijdag kreeg ik de resultaten terug van de oefenexamens die ik heb gemaakt voor de 3 vakken. De vakken waren Engels, aardrijkskunde en geschiedenis. In Nieuw-Zeeland werken ze niet met cijfers maar met unachieved, achieved, achieved with merit and achieved with excellence.Letterlijk vertaald is het niet behaald, behaald, behaald met verdienste en behaald met uitstekendheid. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het meer zie als onvoldoende, voldoende, goed of uitmuntend. Dit laatste was ongeveer de manier waarop mijn school in Nederland (het Amadeus lyceum) in mijn eerste jaar ons cijfers gaf. Dit hebben ze later veranderd naar het gewone systeem met cijfers.

Voor geschiedenis moest ik drie verslagen schrijven van ongeveer drie á vier pagina’s per verslag. Voor bronnen heb ik een achieved, voor de moord van Franz Ferdinand in 1914 heb ik ook een achieved en voor de Waterfront dispute (vertaald: haven dispuut/geschil) heb ik een achieved with merit. Hier ben ik best wel trots op sinds ik pas 2 maanden geleden hier ben gekomen en goed genoeg heb mee kunnen doen om voldoendes te halen.

Voor Engels hoefde ik maar een verslag te doen, maar het had wel drie vragen waarbij ik ongeveer 2 pagina’s moest schrijven per vraag. Ik kreeg drie onbekende stukken tekst (een gedicht, een fictie en een non-fictie als het goed is) en ik moest de taal kenmerken eruit halen en de effectiviteit van die kenmerken voor de tekst vinden en schrijven. Hier heb ik een achieved voor dus daar was ik best wel blij mee.

Voor aardrijkskunde moest ik twee verslagen schrijven. 1 was met bronnen en de andere ging over de kenmerken van de Rotorua Caldera en het Mamaku Plateau. Voor de bronnen heb ik net een unachieved omdat ik te weinig had opgeschreven bij de grafiek en een tekening. De grafiek en de tekening mag ik dinsdag opnieuw doen en als die beter is wordt het veranderd naar een achieved. Dit mag onder de examenregels (weet niet precies wat die zijn). Voor de plateau/caldera heb ik een achieved, maar met een punt meer had het een achieved with merit kunnen zijn. Ook hier had ik niet genoeg geschreven bij de tekening van de plateau die ik had gemaakt

Ik moet wel zeggen dat ik best trots ben op wat ik behaald heb. Voor iemand die pas twee maanden meedoet met de lesstof is een merit en een bijna merit best heel goed. Ook heb ik maar 1 unachieved, waarbij onze docent zei dat we best trots mogen zijn op onze resultaten sinds het 1. Niet onze eerste taal is en 2. Er mensen waren die die toets hebben gemaakt die lager behaald hadden dan ons terwijl het voor hun wel hun eerste taal is (we en ons gaan over ik en de andere twee uitwisselingsstudenten sinds ze ongeveer dezelfde resultaten hadden voor de bronnen. Ik vind het vooral leuk dat ik de examens heb kunnen meemaken zonder ze officieel te hoeven doen en waarbij de cijfers gelden. de cijfers die ik heb behaald gelden niet omdat het oefenexamens zijn.

Gisteren (zaterdag) was er een Hollands tulpen festival in de Hamilton gardens (gardens = tuinen). Dit is een jaarlijks evenement dat al minstens 24 jaar gaande is ( volgens de mensen die ik daar gesproken heb). Het evenement was van 10 uur ’s ochtends tot 4 uur ’s middags. Ik ben rond 11 uur op de fiets, die ik voor het eerst gereden heb sinds ik hier ben (wat raakt een mens snel uit conditie zeg! Ik heb 2 maanden niet gefietst en nu sta ik te hijgen na een fietstocht, met helm!), richting de tuinen gegaan. Het was heerlijk om weer te fietsen. Ik miste dat toch wel meer dan ik had verwacht en het geeft toch een soort gevoel van vrijheid, vooral als je de wind door je haren (helm) voelt. In Nederland gebruikte ik de fiets dagelijks dus om van veel gebruik naar bijna niet te gaan is even wennen. Ik ga het fietsen zeker vaker doen. Misschien dat ik op zondagen naar de kerk fiets ofzo en volgend jaar naar school (niet nu, omdat ze 1 fiets hebben en ik samen met mijn gast zus naar school en naar huis ga dus ik wil het niet ingewikkeld maken)

Het tulpen festival was echt heel leuk. Ze hadden kroketten en poffertjes. De rijen waren immens lang maar mijn broodje kroket was het zeker waard!! Ze hadden een plek waar de Gouda cheese shop hun waren verkochten. Een zak zoete drop van de jumbo gekocht (350 gr), was dezelfde dag al op, en grote posters met elke provincie en dat kaarten van de gemeentes. Van die kaarten met ‘groeten uit Haarzuilens’ enz.. Verder ben ik natuurlijk naar de tulpen gegaan en ook al waren ze prachtig, ik had meer verwacht. Nu bij nader inzien denk ik dat er waarschijnlijk meer tulpen waren op andere plekken van de tuinen, maar die plek is zo groot dat ik waarschijnlijk meerdere keren terug moet om alles te zien. Het was wel echt een prachtig park om doorheen te wandelen en het weer was super.

Ik ben rond 2 uur weer terug gefietst naar huis en heb een tijdje rustig doorgebracht met o.a. lezen en wat schrijven voor aardrijkskunde. ’s Avonds gingen we eten bij een voormalige student van mijn gastouders die nu in Hamilton gevestigd is met zijn vrouw en zijn zoontje. We haten chinees en het was door hun zelf gemaakt. Ik heb heel veel dingen geprobeerd die ik nog nooit eerder heb gegeten (alles dus ?) en ik heb zelfs met stokjes leren eten. Kan het nog steeds niet heel goed maar het lukte wel. Het was ook best wel lekker. Niet alles was mijn smaak maar ik ben wel blij dat ik dingen geprobeerd heb.

Vandaag (zondag) ben ik ’s ochtend naar de kerk gegaan. Ik ben er heen gewandeld want het was heerlijk weer. De dienst vandaag was best wel goed ook al kon ik niet de algehele preek volgen want mijn aandacht verdween soms even en wanneer je dan weer focust is de preek opeens een stuk verder. Na de dienst met een aantal mensen staan kletsen en toen met de bus terug naar huis omdat die precies kwam aanrijden en ik te lui was om terug te lopen. ’s Middags weer niet zo veel gedaan. Ik heb voornamelijk zitten lezen of een beetje Netflix zitten kijken. Om 5 uur ben ik richting de kerk gegaan want ik had weer youth groep. Dit was heel gezellig. We hebben veel zitten kletsen, maar ook na zitten denken over hoe je de band met god kan versterken en we hebben wat opwekking gezongen wat heel leuk was.

Morgen ga ik weer gewoon naar school. Dit is de laatste week van periode 3. De volgende 2 weken heb ik vakantie, daarna heb ik ca. 3 weken school en dan begint mijn grote vakantie aangezien de rest van de school dan de echte examens heeft.

Ik zal proberen in de loop van de week wat foto’s op mijn blog te zetten.

Liefs,

Heleen

Reacties

Reacties

Kayla

Hoi Heleen, echt super leuk dat je je blog zo goed bijhoudt, ik vind het echt heel leuk om te lezen!! Ook echt super knap hoe je de toetsen hebt gedaan! (ik doe het je niet na XP) Ik ben erg benieuwd naar al de foto's. Heb je al plannen voor in je vakantie? In ieder geval nog veel plezier op school. Ik vond je uniform er trouwens leuk uitzien!! Knuffels van mij

Mam

Lieve schat, ik ben super trots op je. Well done!
Super dat je ook weer lekker hebt kunnen fietsen en dan als beloning je broodje kroket. Kwam je nog meer Nederlanders tegen in het park?

Maaike

Knap hoor Heleen! Toch altijd spannend om die 1e cijfers terug te krijgen en dat je het zo goed doet! Maak er een mooie tijd van!

Guusje

Heey, ik vergeet altijd te commenten op je blog, maar ik lees alles en ik vind t superleuk om te weten wat je meemaakt! Lekkere cijfers ook ;^) geniet alvast van je vakantie, wie weet kunnen we een keertje skypen! xx

Ingrid

Hoi Heleen,
Wat leuk om te lezen wat je tot nu toe hebt meegemaakt.
Knap hoor van je toetsresultaten en wat heb je een mooi krukje gemaakt!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!